Blog #08: Met de rug tegen de muur

  • 14-mrt-2020
  • risicomanagement, ondernemerschap, klantbeleving, klantbeleving, corona, covid19, reputatie

Sta je echt klem?

Je loopt vast door de huidige situatie door Corona! In bepaalde branches zelfs muurvast. In dit blog uitleg hoe je als ondernemer snel inzicht kan krijgen in je risico's en welke kansen er voor je liggen.

De problemen vliegen je om je oren...

Hoe ga jij je hoofd boven water houden als ondernemer?

Leuk die mooie reviews. Maar nu voor veel ondernemers absoluut geen prioriteit. Je hebt je bedrijf, medewerkers en je gezin om je druk over te maken.

Waar begin je dan? Of je nou een heel groot bedrijf hebt of een kleine mkb'er bent : Als je de plannen nog niet klaar had liggen dan heb ik in onderstaande foto een kleine tool.

Tool Risico analyse

Acties:

1: maak op een kladje een volledige braindump van al je mogelijke problemen.

2: breng op basis van de braindump en het plaatje op foto 2 structuur aan. Binnen hoeveel tijd zou iets kunnen gebeuren (kans > tijd) en hoe groot wordt de pijn voor jouw bedrijf/medewerkers/klanten (impact). Bij impact staat op het plaatje geld (€). Dit kan ook anders vertaald worden in bijvoorbeeld hoeveelheid productie verlies, aantallen klanten etc. 

Let op: schrijf hier echt high level dingen feitelijk op. Dus niet 20 versies van 1 probleem.

3: maak op basis van het plaatje een lijst met acties om de kans en impact te minimaliseren: * wat moet er minimaal blijven doorgaan om je bedrijf draaiende te houden. En wie is daar minimaal voor nodig?

* wat kan wachten? Wat moet je communiceren? Wat zijn tussen oplossingen?

* wat kan je afstoten / stop zetten om kosten te beperken.

De stap na inzicht en acties!

Daarna komt het punt waarop je 1) alle acties hebt uitgevoerd om de schade te beperken, 2) je moet wachten tot de “corona storm” over is. Je bent klem gezet door iets waar je als bedrijf niets aan kan doen en toch de impact van ervaart. Dit is niet altijd een keuze. Hoe je er mee omgaat vaak wel.

De Corona pandemie forceert je terug te gaan naar de basis van je bedrijf. Je bedrijfsvisie, kosten, inkomsten, planning en hoe kan je toch nog blijven draaien. Daarnaast krijg je tijd om je bedrijf extra onder te loep te nemen. Wat kun je (met je medewerkers) doen ondanks dat het merendeel thuis werkt en een deel ziek is?

Bedrijfsvisie

Bekijk je bedrijfsopbouw, visie, strategie, producten, medewerkers etc.? Ben je in de afgelopen jaren de verkeerde kanten in gegaan? Ben je meer gaan aanbieden dan waar de kracht van jouw bedrijf daar eigenlijk zit?

Kosten & inkomsten

Heb je dubbele kosten? Dubbele dekking van verzekeringen, meerdere leveranciers voor hetzelfde product terwijl 1 leverancier handiger is. Weet je op basis van punt 1 dat je door het dubbele aanbod het drie dubbele aan kosten kwijt bent?

Vormen partijen waar je nu mee samenwerkt (inkoop & verkoop) een risico? Kijk eens bij de krediet verzekeraars in Nederland. Zij communiceren nu geregeld over hun visie op de impact van Corona.

Planning

Kun je projecten die gepland stonden voor later dit jaar of 2021 naar voren schuiven? Kun je het project door medewerkers vanuit huis laten uitwerken. Kun je nu al beginnen aan taken die later gepland stonden. Wat kunnen je doen om te zorgen dat je straks helemaal klaar bent om weer vol aan de slag te gaan.

Samenwerken

Welke tools helpen om toch bepaalde samenwerkingen door te laten gaan? Hoe weet iedereen waar de ander mee bezig is?

Kortom, waar had je door de drukte geen tijd voor? Welke kansen heb je laten liggen die je nu wel kan oppakken tot dat je wel weer aan het werk kan in jouw bedrijf?  

Heb je nog vragen of wil je vrijblijvend bespreken waar je tegen aan loopt met je bedrijf? Bel of mail gerust : 06-24870823 / hallo@improvementcompany.nl

 

Lees ook de andere blogs van The Improvement Company: klik hier

 

HOME